Wat is een manueel therapeut?
Dit is iemand die na zijn Bacheloropleiding Fysiotherapie een 3 jarige Masteropleiding Manuele Therapie heeft. Daarmee heeft hij extra kennis opgedaan over de bewegingsmogelijkheden van het lichaam, in het bijzonder van de wervelkolom en extremiteiten (ledematen). In de dagelijkse praktijk wordt dit masterniveau gekenmerkt door het kunnen diagnosticeren en behandelen van complexe gezondheidsproblemen.

Wat doet een manueel therapeut?

Voor het vaststellen van het gezondheidsprobleem / pijnklacht en het behandelen daarvan worden vaak complexe manuele vaardigheden toegepast kan toepassen met betrekking tot de gewrichten van de wervelkolom en de extremiteiten. Denk hierbij aan segmentaal bewegingsfunctieonderzoek van de wervelkolom, specifieke gewrichtsmobilisaties en high velocity thrust technieken (manipulaties). . Verder bestaat het behandelprogramma uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen volgens de meest actuele wetenschappelijke kennis.

Wanneer u een gewricht heeft wat pijnlijk is of niet goed beweegt, kan manuele therapie uitkomst bieden. De effecten zijn vaak direct na de behandeling merkbaar; gewrichten functioneren beter en bewegen gaat gemakkelijker.

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• Hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • Nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;
  • Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
  • Hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;
  • Duizeligheid bij het bewegen van de nek;
  • Kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten.

Voor wie?
Manuele therapie is in principe voor iedereen geschikt, ongeacht de leeftijd.

Extra informatie
www.nvmt.nl

Bij wie kunt u hiervoor terecht?
Voor manuele therapie kunt u een afspraak maken bij Wouter Oomen, Femke van Bussel – Blijlevens, Edgar Jansen.
Manueel therapeut i.o Romy van Glabbeek