Dry needling is een behandelmethode waarbij de fysiotherapeut door middel van een speciale techniek je spieren aanprikt, zodat deze snel en langdurig ontspannen raken. Hierbij wordt een droge (dry) acupunctuurnaald gebruikt en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam. Bij dry needling gebruikt de fysiotherapeut meestal één naald, waarmee hij kortdurend de spier prikkelt. Hij prikt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’. Het is dus geen ‘energiebehandeling’.

Triggerpoints zijn kleine verkrampingen die niet alleen pijn in de spier veroorzaken, maar ook in de nabij gelegen zenuwbanen en lichaamsdelen. Ze kunnen ontstaan door tal van oorzaken, waaronder stress, overbelasting, verwondingen, alcohol of gebruik van chemische stoffen. Het menselijke lichaam bouwt de triggerpoints dus willekeurig en onwillekeurig op. Dat wil zeggen dat ieder menselijk lichaam triggerpoints heeft, maar dat je daar niet altijd last van hoeft te hebben.

De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsten, omdat ze vaak de oorzaak kunnen zijn van je klachten. Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid in een spier; pijn op ‘afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag: je gaat ‘anders’ bewegen
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Onze geschoolde fysiotherapeut analyseert eerst uw klachten door een gesprek en gericht onderzoek. Daarna onderzoekt de therapeut de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken en zoekt naar de bewuste triggerpoints. De behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje raken de spieren ontspannen. Bij langdurige klachten behandelt onze therapeut vaak meerdere spieren.

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich kort aan. Dat geeft een soort kramp gevoel. Na of tijdens de behandeling kan de spier wel wat vermoeid of stijf aanvoelen, maar dat is vaak van korte duur.

Na de behandeling krijgt u oefeningen en gerichte adviezen mee om de verbeterde situatie bij te kunnen houden.