We willen wel ouder worden maar niet oud zijn. Je oud voelen betekent vaak dat je op veel vlakken merkt dat er dingen veranderen; je bent sneller moe, je wordt vergeetachtig, je bent minder flexibel en je hebt sneller klachten aan je bewegingsapparaat.

Bewegen is goed voor je motoriek en je geheugen. Het helpt je om fit te blijven. Bewegen zorgt er namelijk voor dat het verouderingsproces geremd wordt; het is goed voor de ademhaling, bloedcirculatie, spieren en botten, het verkleint het risico op botbreuken, het heeft een positieve invloed op de mentale gezondheid, het evenwichtssysteem blijft hierdoor beter in tact, je blijft langer zelfredzaam en ook lijkt het een positieve invloed te hebben op het voorkomen/reduceren van dementie en Alzheimer.

Wel is het belangrijk je te realiseren dat sporten op oudere leeftijd ook risico’s met zich meebrengt. Zo is er bijvoorbeeld meer kans op blessures aan botten, pezen en spieren en duurt de genezing van blessures langer. Het is dus van belang te bewegen onder deskundige begeleiding.
Fysiotherapie Achtse Barrier biedt daarom op dinsdagmiddag een therapeutisch fitness programma van 1 uur aan voor mensen vanaf 65 jaar. Het tempo, de intensiteit en indeling van het programma zijn afgestemd op de doelgroep. Het doel is dat iedereen zich zo op zijn gemak voelt om met plezier het eigen trainingsprogramma te kunnen doen. Het eerste half uur wordt er gezamenlijk geoefend en daarna is het tijd voor oefeningen op de fitnessapparaten, waarbij u kunt rekenen op hulp en aanwijzingen van de fysiotherapeut.

Bewegen voor ouderen:

  • Dinsdagmiddag 13.30 – 14.30 uur
  • 30 minuten gezamenlijke oefeningen en 30 minuten individueel trainingsprogramma
  • Trainen in groepsverband, maximaal 9 personen
  • Kosten €110,00 per kwartaal, €205,00 per half jaar of €390,00 per jaar
  • Locatie Gezondheidscentrum Achtse Barrier, Fransebaan 584