We zitten teveel en bewegen te weinig. Bewegen is goed voor de gezondheid en het draagt bij aan een fitte en vitale samenleving, waardoor de gezondheidszorg minder belast wordt.
Dat sport en bewegen bijdraagt aan de gezondheid van mensen blijkt uit tal van onderzoeken. Sport zorgt voor een betere conditie, meer spierkracht, een gezonde levensstijl, een goede nachtrust en een minder hoge medische consumptie. Sporten verkleint namelijk het risico op een groot aantal aandoeningen als hart- en vaatziekten, obesitas, osteoporose, beroertes én het kan de gezondheidstoestand verbeteren van mensen met een chronische aandoening.

Sport zorgt niet alleen voor lichamelijke fitheid maar ook voor mentale fitheid. Sporters zullen het daarmee eens zijn. Simpelweg omdat je je na afloop van het sporten altijd lekkerder voelt dan daarvoor. Voldoende fysieke activiteit gaat depressies tegen, vertraagt de ontwikkeling van dementie en vermindert het aantal psychische klachten. Tegelijkertijd kan sporten leiden tot meer eigenwaarde, zelfvertrouwen en (sociale) vaardigheden.

Op de vraag hoeveel iemand moet bewegen om de positieve effecten van sport te ervaren, is nog geen eenduidig antwoord. De beweegnorm, een maatschappelijk breed gedragen norm voor gezond beweeggedrag, lijkt desalniettemin een goed uitgangspunt te zijn. Volgens die norm dienen jongeren dagelijks een uur actief te zijn, waarvan minimaal drie keer per week twintig minuten intensief. Volwassenen dienen vijf dagen per week een halfuur actief te zijn, waarvan minimaal drie keer twintig minuten intensief.

Fysiotherapie Achtse Barrier wil graag bijdrage aan een gezonde leefstijl en biedt daarom elke dag therapeutische fitness aan. Hierin wordt onder begeleiding van één van onze fysiotherapeut een uur gesport / bewogen. De therapeutische fitness is voor iedereen geschikt ongeacht of u klachten heeft. Voor meer informatie zie Therapeutische fitness.
Ook hebben wij een les van de therapeutische fitness speciaal ingericht voor ouderen. Het tempo, intensiteit en de indeling van het programma zijn aangepast op de doelgroep, zie hiervoor Bewegen voor ouderen.
Daarnaast biedt Fysiotherapie Achtse Barrier ook sport- en beweeglessen aan voor vrouwen tijdens en na de zwangerschap, meer informatie hierover is te vinden onder Zwanger en Fit en/of Back in Shape.